חפש בבלוג זה

יום שלישי, 28 במאי 2024

בס"ד ועוד מעט ואין רשע התבוננת על מקומו ואיננו (תהילים ל"ז) על דמויות הרשעים בהצגות ילדים. מאת: רענן זיו

 


הטמפרמנט החבד"י מורה לנו למצוא את הטוב שבכל אחד ואחת. בשיחותיו של הרבי מצינו לימוד זכות על מי שנראים על פניו כרשעים. המרגלים, שלומית בת דברי ואפילו מרים בת בילגה.

בעולם מקובל שהקונפליקט הוא המנוע של הדרמה. נכון שבשנים האחרונות ישנו גל של לימוד זכות על דמויות מה שמכונה "דמות עגולה" להראות מורכבות וכו' אבל עדיין הפער בין הטמפרמנט החבד"י להקצנה של הרשעים בהצגות או סיפורים בעולם, גדול.

בשורות דלקמן אנסה לברר את דעתו ושיטתו של הרבי מיליובאוויטש בנוגע להצגת דמויות רשעים ותפקידו של מחזאי או תסריטאי חסידי בכלל. ולהציע פתרון מקצועי וחסידי כאחד למקומו של רשע בהצגות ילדים חסידיות.

הוראותיו של הרבי

בליקוטי שיחות כרך לא עמוד 279 נדפסה שיחה של הרבי נגד מה שהילדים משחקים בהתלהבות את תפקיד המן לשם פרסים וכדומה. בדף שהודבק בלוח המודעות ב770 וכונה "המעשה הוא העיקר". נכתב שלילה מוחלטת של תפקיד זה. והגיב על כך הרבי "אם כן אין זו הצגה כלל" והכוונה שאי אפשר בלאו הכי אבל יש לעשות זאת רק ב"קול ענות חלושה. (התקשרות גליון 1075 הערה 93.)

 

פתרונות מקצועיים

הדרמה ניזונת מהקונפליקט עד כדי כך שקונפליקט נחשב ל "דלק של הדרמה" יש לגישה זו מחיר חינוכי. החשיבה הופכת להיות קונפליקטואלית. בשנים האחרונות בכל חוג דרמה שאני מלמד ילדים אני מקפיד להעביר שיעור אחד על נושא הגישור. בגדול גישור הינו פתרון מתוך רצון טוב, תוך התחשבות בצרכי שני הצדדים. טוב לחיים, מאתגר לדרמה.

אני ויוצרים חבדיים נוספים איתם שוחחתי, ר' יגאל הושיאר מנצוצות של קדושה ור' פולע קורקוס מצבאות ה' ערוץ א'. מבינים את הוראת הרבי לכיוון עשייה העוסק בעיקר בטוב ובמואר. מצד שני הילדים, בפרט הבוגרים יותר לקראת בר מצווה, טוענים שסרט שאין בו רשע מסוכן הוא משעמם. ר' דודי סלאווין מהוצאת הספרים "אחד" אישר שספרי וקומיקס אקשן עם גויים רשעים נמכרים הרבה יותר טוב.

כאשר מדובר על גויים רשעים יש מקום לדמות של רשע מפחיד רוע מוחלט וכדומה. אם כי עיון בשיחות הרבי משנות הנונים ילמד אותנו שהקו של הרבי הוא שהעולם הולך לכיוון של סיוע לישראל. ולכן כדאי לשלב מעניין זה גם בעיסוק באומות העולם.

כאשר מדובר על ילדים קטנים, צריך כאמור זהירות מיוחדת. נסיוני לימד אותי שילדים קטנים מאוד אוהבים מלחמה עם היצר הרע.

 בגליונות moshich times  של צבאות ה' בניו יורק פרסמו סיפור בהמשכים שנקרא the shapy  בלש מצחיק שנלחם ביצר הרע ובעוזרו הבריון האימתני איגור. בחנוכה היצר הרע יורה עליהם זיתים, בפורים הוא מנסה ללכוד אותם בחנות ממתקים וכן הלאה. אקשן גרוטסקי.

אכן בכינוסים לילדים ב770. הרבי הרבה להשתמש בדימוי של המלחמה נגד האוייב היצר הרע. התהילים והמצוות הן הנשק וכו'. הדימויים הללו מאוד מפעילים ילדים ומשיחה שניהלתי עם איש טיפול הבנתי שההבנה שיש לכל אחד מאיתנו אוייב פנימי וגם כוחות להתמודד איתו, (פיתוח יכולות של דחיית סיפוקים) היא תובנה בריאה מאוד לילדים.

 

הרשע הגרוטסקי

אחד הפתרונות לילדים קטנים הוא לשים בהצגה רשע גרוטסקי, מגוחך. אחד כזה שאנחנו יודעים שאף פעם לא יצליח לו באמת. אפשר להוסיף גם מרכיב של שלומיאליות וגם מרכיב של מזימות הזויות. כמו למשל לזהם את את האוויר כדי למכור אוויר מטוהר בבקבוקים. לגנוב לכולם גרב אחת מהזוג הכי אהוב ולבקש כופר עבור הגרב השניה וכיוצא באלה.

מטהרי האוויר

בשנת 2008 תשע"ח זכיתי לכתוב לנצוצות של קדושה את הסדרה "מטהרי האוויר" ישנם שם שני רשעים גרוטסקיים שמה ומיזה שמנסים לטמא את כל האוויר בעולם, גם בעשן וגם בלשון הרע ורכילות, על מנת למכור אוויר טהור בבקבוקים. בהמשך אחד מהם חוזר בתשובה ואחר כך גם השני ואז היצר הרע בכבודו ובעצמו נלחם נגדם. בסוף הסדרה הם מנצחים אותו ומודיעים ברדיו על ביאת המשיח. (קבלנו תגובות של משפחות שרקדו עם קבלת הבשורה בסדרה...)

השימוש ברשעים גרוטסקים שיש בתוכם טוב גנוז. הצליח מאוד ברוך ה'.

 

הסרט שהיה לחביב הילדים והנוער החרדי "כוח זיקית" של אריאל כהן. הצליח גם הוא לייצר סוכני מוסד גרוטסקיים שמצליחים ב"יותר מזל משכל" להפר מזימה נוראה. האווירה הקומית מרככת את הסיפור וגורמת לנו להרגיש שלא באמת מדובר ברשע.

 

סיכום

יש לכתוב חיובי ולהיזהר עם רשעים קיצוניים. יש מקום לרשעים קיצוניים והתגברות עליהם בסרטים לבוגרים יותר, אם כי כדאי להראות שישנם גם גויים מסייעים. לקטנים וגם לגדולים יש ליצור דמויות רשעים גרוטסקיות עם מזימות מופרכות.

 

 

 

בשולי הגליון

גויים מסייעים מול גויים רשעים- בסדרה שכתבתי לצבאות ה' "הקודקוד" כתבנו על פי השיחות של הרבי על איחוד האמירויות שמסייעים ליהודים. היה חשוב לנו להראות שישנם גם גויים מסייעים.  (לצד רשעים שחטפו יהודי זה נכתב כמה שנים לפני שמחת תורה תשפ"ד). שנה וחצי אחר כך נחתמו הסכמי אברהם....אני סבור שזה טוב לתחושת הביטחון הכללית של ילד לדעת שישנם גם גויים מסייעים. (אני כותב זאת למחרת ביקור התמיכה של ניקי היילי בישראל).

 

בלילה נכונה אקשן ודברי תורה. תובנה מעניינת ממטהרי האוויר.  בחומשים הראשונים בראשית שמות, מזימות הרשעים ודברי התורה היו בנפרד מה שגרם לאי אלו דילוגים מצד הילדים...בחומשים ויקרא במדבר דברים כבר ערבנו את דברי התורה ואת המזימות באופן שלא ניתן להפריד

דמות האיגור וטכניקות הכי עכשוויות של הומור קומיקסאי-  דמות האיגור נלקחה מסיפורי ד"ר פרנקנשטיין היוצרים של הקומיקס שחלק מהם היו יהודים, אל ג'אפי ואחרים מהצוות של מגזין הקומיקס הפופולרי mad , וגוייסו לעבודה במערכת צבאות ה'.  הביאו את דמות האיגור מהקומיקסים כעוזרו של היצר הרע, בהשמטת הגיבנת...הסגנון הינו עכשווי מודרני והעובדה שהרבי אישר סגנון כזה של קומיקס היא לימוד בפני עצמו

מכיוון שגליונות משיח טיימס קיבלו עידודים מהרבי ולפחות על הגליונות הראשונים הרבי עבר, ראיתי בכך מקור השראה וברשות צבאות ה' ניו יורק כתבתי סיפור המשך בקינדערלאך של כפר חב"ד. שנקרא האפי- האפי הוא אחיו השלומיאל של שאפי. האח הלא יוצלח שחי בצילו של אחיו הגדול. עד כדי כך שהוא חושב שלא יוכל לנצח את היצר הרע. והמסר הוא היצר הרע הוא בהתאם לכוחות ואף אחד לא חלש מידי בשביל מלחמת היצר. שימו לב לעידוד והמוטיבציה שבמסר זה לעומת גל הדיסטופיות והייאוש ששוטף את המדיה הכללית.

 

 

ראיון עם אל ג'אפי יוצר השאפי- https://anash.org/the-man-behind-the-shpy/

 

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה