חפש בבלוג זה

יום שלישי, 25 ביוני 2024

סודה של שפה ויזואלית חסידית

 בס"ד    מזמן לזמן צף הויכוח בין מחנכים ומשפיעים חבדיים האם סרטים לילדים, נוער נשים וכו' הינם לכתכילה או דיעבד. בפוסט זה אנסה לבסס את דעתי על אגרות, מענות ויחידויות של הרבי מיליובאוויטש שישפכו אור על הנושא


הלווין

 אין ויכוח על כך שהרבי מיליובאוויטש עודד שימוש במדיה להפצת מעיינות החסידות. זכור לטוב שידור הלווין המרגש של הדלקת חנוכיות בכל העולם בשנת תשנ"ב. הדלקה ב770 עם הרבי, בכותל עם הרב מרדכי אליהו זצ"ל ואפילו בכיכר האדומה במוסקבה, מציאות שהייתה אז בבחינת "היינו כחולמים". הרבי עודד מאוד את השידור הבעצם אינטנרטי שהיה אז ועלה הון עתק 100000 דולר- מה שעושים היום בסטרימינג בעלויות מינימליות. 

ידועות שיחות הרבי על השימוש ברדיו להפצת המעיינות. ( בהערות מצורף קישור לקובץ בנושא)

הסופר הרמן ווק הזדהה באחד ממכתביו "אני הקטן" והרבי כתב לו שלא ימעיט בערך עצמו מכיוון שבחוגים מסויימים השפעתו יותר גדולה מהשפעתו של הרבי. (מורה לדור נבוך חלק ב' עמוד 143) דברים מעין אלה כתב הרבי גם לסופר אלי ויזל. 

הצגה

כאשר מדובר על הצגה. התפיסה  האינסטנקטיבית היא שאנו עוסקים ב"תרבות פנאי". אך לא כך בעיני הרבי. הרבי כתב עידודים מפורשים לקיום הצגות בבית רבקה, בחנוכה, פורים סוף שנה ו"מזמן לזמן" כתב שנכון הדבר במאוד. ושההצגות "מרוממות רוח התלמידות" חשוב לשים לב לנקודה זו. הרבי רואה בהצגות דבר בעל ערך ולא היענות דיעבדית לבקשות ונידנודים מצד התלמידות.

(קובץ אגרות בעניין זה נדפס בהיכל מנחם כרך ב עמוד קמ"ב ואילך)

חסידות בשפות שונות

נראה מדברי ומענות הרבי, ערך בהבאת חסידות לשפות שונות. האמנות הינה שפה המכילה תתי שפות שונות. מוסיקה, ציור, פיסול הצגות וסרטים, שירה. 

הרבי עודד את המשורר צבי יאיר (שטיינמץ) לכתוב שירים, דחה טענותיו בדבר ביטול תורה וכדומה. הרבי עודד  את הצייר ברוך נחשון לצייר ואמר לו שמתקן את חוש הציור בקדושה. הרבי סיפר על אדמו"ר הרש"ב ואדמו"ר הריי"צ שלקחו זמן יקר על מנת ללכת למוזיאון הלובר בפריז ולראות ציורים מכיוון שניתן ללמוד מכך רבות בעבודת ה'. נראה שהדבר נובע מהרצון שהחסידות תחדור בכל רובדי המציאות כמבואר במאמרי חסידות.


שפה ויזואלית

איני רואה סברה לחלק בין בתועלות שבהצגה לתועלות שבסרט. על פי הידע המקצועי לכל אחד מעלותיו שלו. בספרים ישנו כח התיאור והפעלת דמיון הקוראים, שפה עשירה ועוד. הרבה טועים וחושבים שסרטים הינם אמנות נחותה או רדודה. הנחה זו אינה נכונה. לשפה הויזואלית ישנם את היתרונות שלה. בבחינת "טובה תמונה מאלף מילים"

אתן דוגמה פשוטה. ניתן לספר הרבה על מחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו, אבל התמונה של ערימת הבובות שנלקחו מילדות יהודיות שנרצחו הי"ד תעשה עבודה חזקה בהרבה. כנ"ל תמונות מזעזעות ממתחם הנובה בשמחת תורה תשפ"ד. יש משהו בסמליות הויזואלית שתמונה מעבירה יותר טוב מספר. הרבי כידוע עודד את צלם העיתונות לוי יצחק פריידין לערוך תערוכה מתמונותיו בחצרות קדשנו ודווקא בבית סוקולוב בתל אביב. 

למדיה המצולמת יתרון נוסף. הקלוז אפ והאקסטרים קלוז אפ.  אני יכול לספר על ההתרגשות בשמחת בית השואבה בקראון הייטס, אבל אם אראה קלוז אפ של פנים מיוזעות ושמחות זה יעשה את העבודה טוב יותר. אני יכול לספר על כאב השכול אבל קלוז אפ של פני הקרובים בהלוויה יעביר את התחושה בצורה חזקה יותר. או אפילו סרט ילדים שבו ילד נעלב על ידי ילד אחר. קלוז אפ אחד על הפנים הנעלבות יהיה חזק מאלף מילים

בעידן הבינה מלאכותית ישנה גם היכולת להכין הדמיות היסטוריות של חיל פרעה הטובע בים וכיוצא באלה.


זהירות

הרבי פעם התבטא שאמנות הינה קליפת נוגה (כמובן שישנה גם אמנות ב3 קליפות הטמאות אך לא עליה הרבי דיבר) והיא צריכה זהירות מיוחדת. ברור שישנה סכנה של בזבוז זמן, ברור שהסטטוסים מלאים בשטויות מכלות זמן ואנרגיה. אך אין בכל אלו להמעיט בכוחה החיובי של המדיה, בעושר השפה הויזואלית שלה. עלינו לנצל את היתרונות ולהיזהר מהחסרונות. הרבי אמר למוסיקאי מיכאל טבור "המוסיקה והאמנות נוגעת ברבדים עמוקים בנפש שלנו"

והערה פרקטית. יוצרי סרטים משווקים לקהל. ומכוונים לקהל מכיוון שאף אחד לא שואף להפסיד כסף. אם היותר חסידיים ויותר "פרומער'ס" יבהלו בהלה גורפת מהמדיה הרי שקהל היעד יישאר דווקא הקהל היותר פתוח וממילא הרמה הרוחנית של הסרטים תרד כפי שקורה לעיתים בסרטי הנשים. קהל שידרוש איכות רוחנית תהיה לו השפעה על ייצור התכנים. 

דוגמה לדבר הסדרה "רכבת המצוות" שזכיתי לכתוב ולסייע בהפקה ביחד עם ר' יגאל הושיאר. קבלה תגובות חמות מהורים שגם הלכו וקנו בזמנו דיסקים. מה שאפשר להמשיך סדרת איכות מלאת מצוות להרבה פרקים. בתי ספר תיכונים סמינרים או בתי ספר גבוהים למדיה כדוגמת בית ספר לקולנוע יהודי יד בנימין שמעורבים בהם אנשי רוח, מחנכים משפיעים מחנכות ונשות טפול מוציאים תחת ידם יצירות ראויות ביותר, לעומת יצירות שכל כוונתן מסחרית.


בשולי הגליון:

קובץ שיחות של הרבי על השימוש ברדיו להפצת חסידות

http://teshura.com/Kovetz%20Hayovel%20-%20Tanya%20on%20the%20Radio%20-%205770.pdf

מיכאל טבור. המוסיקה והאמנות נוגעת ברבדים עמוקים בנפש שלנו

https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3620472


יחס הרבי למשורר צבי יאיר נלקט בקובץ לחיזוק ההתקשרות קובץ 1. עמוד 78 ואילך הקובץ הועלה לאוצר החכמה. 

לאה גנייביש- עידוד מהרבי להצגות נשים

https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2023/03/404.-Ki-Sisa-5783.pdf


ברוך נחשון- הרבי מגיע לתערוכה

https://70years.com/topic.html?utm_source=whatsapp&utm_medium=social-media&utm_campaign=patron-of-the-arts#patron-of-the-arts


https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2023/03/404.-Ki-Sisa-5783.pdf

https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2023/03/404.-Ki-Sisa-5783.pdf

https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2023/03/404.-Ki-Sisa-5783.pdf



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה