חפש בבלוג זה

יום שלישי, 20 באוגוסט 2024

שימוש בהומור הוראות הרבי

 בס"ד

כידוע סגולתו של ההומור היא לפתוח את הלבבות כפי שמובא בתניא פרק ז' "וכן האומר מילתא דבדיחותא לפקח דעתו ולשמח ליבו לה' ולתורתו ולעבודתו שצריכים להיות בשמחה. וכמו שעשה רבא לתלמידיו שאמר לפניהם מילתא דבדיחותא תחילה ובדחי רבנן"

בהוראותיו של הרבי מצאנו עידוד לשימוש בהומור מאוד עכשווי. המגזין משיח טיימס פרסמו סדרת סיפורים ה"שאפי" הסדרה משתמשת בהומור בסגנון חוברות קומיקס אמריקניות. לשם כך צבאות ה' גייסו את אל ג'אפי ואחרים, חלקם עבדו במגזין הקומיקס הפופולארי mad בסדרה דמות גרוטקסקית של בלש שהכובע החבד"י מכסה את פניו ורק עיניו מציצות. הוא נלחם ביצר הרע ובעוזרו הרשע איגור בסצנות אקשן קומיות. למשל בחנוכה היצר הרע מפגיז אותו בזיתים, בפורים הוא מנסה לכלוא אותו בחנות ממתקים לא כשרים וכן הלאה. דמות האיגור לקוחה מקומיקסים של פרנקנשטיין- אבל בצורה פארודית. ענק מגושם וטיפש.

שליח חב"ד באלבני ניו יורק הרב ישראל רובין סיפר על עלון פרשת שבוע הומוריסטי שהוא היה מוציא לאור. באחד הגליונות הוא דיבר על פרשת שלח ועל נצחון בני ישראל את הענקים וכתב שבני ישראל bit the giants זהו משחק מילים הלקוח מעולם הבייסבול- קבוצת הג'איינטס של ניו יורק. היו שהרימו גבה וסברו שלא ראוי להגיש כך פרשת שבוע אך הרבי עודד אותו להמשיך.

הערה מחז"ל

לתשומת לב. בתניא מובא על בדחי רבנן. בכל מקום בחז"ל בו מוזכר הומור בהקשר חיובי זהו בלשון בדחי או בדחנים. כפי שמובא בתענית כא "הני תרי בדחי בני עולם הבא" רבי יהושע בן לוי שאל את אליהו הנביא מי עמו בעולם הבא והוא הצביע לו על שני בדחנים. התפלא רבי יהושע ושאל אותם למעשיהם. הם אמרו לו שכאשר הם רואים אדם עצוב משמחים אותו וכן משכינים שלום בין אנשים. 

הומור במובנו השלילי נקרא לצים או ליצנים בתנ"ך וחז"ל "פלישתים לצים היו, זדים הליצוני עד מאוד וכדומה. לצים הם המלעיגים על התורה ושומריה.

הרבי עודד את איש הרדיו אברהם זיגמן להמשיך בעבודתו אך ביקש ממנו להיות זהיר לא לפגוע באנשים. לשמח כן על חשבון אנשים זו ליצנות או ליצות ולא בדחנות


הראיון עם ר' ישראל רובין

https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2022/01/343.-Bo-5782.pdf


הראיון עם אברהם זיגמן

https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1638149

התייחסות הלכתית מפורטת לגבול בין בדחנות לליצנות נמצאת בספרו של הרב ראובן זכאי הבית היהודי . כרך שמירת הלשון עמוד 248. וזו לשונו: "בדחנות היא דבר גדול ובלבד שלא יפגום בכבוד שום אדם אפילו בפחות שבישראל וכל שכן שלא יפגע בכבוד תלמיד חכם וירא שמיים" עיין שם. הרב זכאי מביא 4 תנאים המבדילים בין ליצנות ללשון הרע. 1. לא להתלוצץ על בני אדם ולהטיל בהם דופי. 2. לא ללעוג לבני אדם כמה הם לא יוצלחים ואני כן. כי זה חוסר אמונה. 3. לא לרפות ידיים למעשים טובים. 4. לא לקבוע עצמו תמיד לשיחה כדרך יושבי קרנות.

בהערות הרב זכאי מפנה למדרש תלפיות לרבי אליהו הכהן. ענף בדחנות שם מזכיר הרב הכהן את דברי הגמרא על שני הבדחנים בני עולם הבא במסכת תענית כ"א. הרב הכהן מדגיש שהבדחנות ולשמח עצובים וכן להשכין שלום הייתה מעלתם היחידה (אחרת היו מציינים שניו להם מעלות נוספות) ועם מעלה זו קנו עולם הבא. מעלה זו מעידה על אמונה בבורא ובהשגחתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה